2016. február 2., kedd

Mára már csak történelem: OttO Saab 900 Turbo 16 Aero

Egy szürke februári nap nem a legalkalmasabb fotózásra, viszont egy Saab beszámolójához talán a legjobb választás. A szürkület, ború az ember lelkiállapotára is kihat szomorúbbak, depresszívebbek lehetünk a megszokottnál, így jól szimbolizálja az elmúlást ami már a Saab-ot mint márkát elért. A Saab egykoron egy jólműködö hatalmas cég volt. Mondhatni a széria turbós autók egyik úttörője volt, nem hiába a 80-as, 90-es évek közepéig volt a legsikeresebb az autógyártásban. A Saab AB-hez hozzátartozik a Scania illetve a repülőgépgyártás az utóbbi kettő ha az ismereteim nem csalnak a mai napig működik. Sajnos a megszűnését egy hosszú folyamat előzte meg. 1990-ben a General Motor megvette a Saab autógyár 51%-át majd az évek folyamán egyre több tulajdon szerzett végül teljesen a GM kezébe került. 1995 után komoly megszorítások léptek fel, ennek következménye, hogy a minőség és az anyaghasználat is jelentősen romlott így innentől kezdve a Saab gépkocsigyártása az évek alatt elért a csőd szélére. 2009-ben a GM elkezdte leépíteni a konszenrt. A Saab csak veszteséget hozott a GM számára ezért úgy gondolták legcélszerűbb megvállni tőle. Az utolsó pillanatban a Holland Spyker Cars cég vette meg 74 millió dollárért. 2011-ig folytatódott a termelés de sajnos fizetési problémák miatt a gyártás leállt. Ezután a kínai Hawtai Motor tett ajánlatot a márka megvásárlására, de végül visszalépett így a márka 2011 december 19.-én végleg csődöt jelentett. Néha felbukkan egy-két hír, hogy visszatér illetve, hogy megveszik a törökök, de egy biztos sosem lesz már a régi.
Maga az autóról pár szó:
A Saab 900-as kétségtelenül az egyik legsikeresebb szériája volt. Merész formavilág, az akkor párhuzamosan futó Porsche 911-hez hajazó sziluett és erős turbómotorja hamar sikeressé tette a típust az egész világon.
Csúcsmodellje a 900 Turbo 16 volt, 2literes turbo motorral ami 175lóerőt tudott, felszereltségre pedig az Aero volt az abszolut csúcs.
Térjünk a modellre.
Gyártóját tekintve (aki nyomonköveti írásaimat nem lesz nagy meglepetés) az OttO Models. Merész de ugyanakkor egy nagyon jó húzás volt az OttO-tól, hogy kiadta, ugyanis 1:18 téren a Saaboknál egy óriási űr van eddig az Anson csinálta meg a 900-asból a Convertible turbo-t de azon kívül nem tudok más típust felsorolni, így örülnék ha folytatná a sort, ha másra nem is, de egy 9-3 Viggen-re vevő lennék.
Belőlem ez a típus hatalmas érzelmeket nem tud kiváltani, viszont mindenképp izgalmas. Az OttO rendkívül szépen elbánt vele, látszik, hogy kezdenek kis lépésben egyre jobban fejlődni.
Nos itt megfigyelhetjük a Porsche sziluettet, nem azt mondom, hogy kiköpött Porsche de a vonalak nagyon hasonlítanak a 934-eshez. Csatolok is egy képet:
Egy dolgot nem értek az OttO-ba. Ennél a modellnél az első és a hátsó szélvédő rendes kemény plexi (találkoztam már előtte is ilyennel nem ez az első modellje aminél használta ott van pl.: RS2,W124,W201) viszont az oldalablakok sima vékonyak ahogy azt eddig megszokahattuk. Kérdésem csupán annyi: ezt miért nem lehet megoldani az összes modellnél? Nem hiszem, hogy sokkal jobban megugranának a kültségek, viszont esztétikusabb lenne és ami nem elhanyagolható, hogy minőségibb hatást keltene. Ettől függetlenül nekem nagyon tetszik maga a modell.
A háta kimondottan esztétikus lett, a matricák, a lámpák és az egész fenekét önmagába nem érheti panasz.
A műszerfalból sajnos sokat nem látni, de ilyen fényviszonyok között elég nehéz egy nyithatatlan modell belsejét normálisan elkapni. Szerintem a beltér kidolgozásával nincs gond, vannak nyithatóak manapság amik még ezt a szintet se hozzák szóval ilyenkor erre kell gondolni és rögtön szebb lesz.
Összegzés:
Aki gerjed az ilyesfajta autókért és a formavilág se áll messze a lelkivilágától annak mindenképp érdemes fontolgatnia beszerzését ugyanis még van fenn ebay-en viszont 1000 darabos széria így nem kizárt, hogy hamar elkapkodják. Viszont ha szűkebb kicsit a keret vagy esetleg csak a Resinnel nincs kibékülve az ember,  akkor egy jó kompromisszum az Anson. Volt annó nekem is. Az árának megfelelő minőség.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése