De miben is különbözik az USA verzió? Európai piacra 2 féle M3 volt és egy limitált könnyített GT. Az európai piacra 286 lóerős 3.0 volt az elsőszériás M3 ezután következett a könnyített 295 lóerős GT amiből csak 356db létezett ez szintén 3 literes volt. Ezt követte 96-ban a 3.2-es M3 321 lóerővel, na ezek a modellek nem voltak elérhetőek az USA piacon. Lényegében a 3.0 M3 már a motorkódjában is eltért ez volt az S50B30 motorcsalád. A USA M3 pedig szintén 3 literes, de ez már az S50B30US nevet viseli aminek köze nincs a normál M3-hoz mert ez egy M50B25-ből épített motor, magyarán fogták az E36 325i motorját és új dugattyúval, főtengellyel és hajtókarokkal mondhatni egy Strokert építettek aminek a teljesítménye 192-ről 243 lóerőre emelkedett.
Mivel 96-ban jött a módosítás az európai M3-ason ezért Amerikában is módosult a motor. Ennek az alapja az M52 volt, pontos forrás nincs, hogy ezen belül mi volt az alap, nagyon valószínű, hogy a 28i-ből származó M52B28. Természetesen az USA M52B28 sem stimmel az európaival, mert az USA kivitel vasblokkos.
Ez a motor az S52B30 nevet kapta. Nagyobb lett a furat és a löket ezáltal valószínűleg más a dugattyú a hajtókar és nem kizárt, hogy a főtengely, is ezen kívül kapott még nagyobb bütykös vezerműtengely került bele, módosult a dugattyúgyűrű, más szeleprugókat kapott és a kipufogórendszert is átdolgozták. Teljesítménye 243le
Európai M3 motor S50B30/S50B32:
USA M3 S50B30 (Vanos-os)*:
M50 motorcsalád 20i-25i (Vanos nélküli):
S52B30 USA M3 96 után ( 1 Vanos-os)*:
M52 motorcsalád 20i-28i (dupla Vanos):
*Vanos: a BMW változó-szelepvezérlése
-1 Vanos: csak kipufogó oldali
-dupla Vanos: szívó és kipufogó oldali
Összességében kijelenthetjük, hogy az USA M3 egy alap motorból tuningolt 3-as. Ilyen szinten piszkálta annó az Alpina és az Ac Schnitzer is annó az E36-osokat. Vagyis lényegében akkora a különbség mint ma egy M2 és egy M240i között. Gyakorlatilag megkapta az M pakkot, a motort megpiszkálták és ennyi.
M3 gyártása Európa:
1992-től 1999-ig gyártották 2 féle motorral, 3 féle kivitelben és egy limitált verzióval.
USA M3: 1995-ben kezdték el gyártani és szintén 99-ig gyártották. A kivitelek megegyeztek, a motorokból szintén két variáció volt és náluk is csak egy limitált verzió volt.
USA M3 és LTW közötti különbségek:
A sima USA M3 kinézetre lényegében megegyezett az európai testvérével. A lényeges különbség közte és az LTW között az maga a súlycsökkenést.
Súlya 91 kilóval volt kevesebb mint a sztenderd M3-asé, ezt például az alumínium ajtókkal é számos módosítással érték el. Küllemre is volt különbség bőven. Egyrészről ott volt az Alpin weiss fehér szín bal elől és jobb hátul M-es színekkel rendelkező kockás dekorációval egészítettek ki. Akkor ott van még az M3 GT-ről ismert MotorSport koptató a MotorSport felni és a GT szárny amit köztes darabbal toldottak meg, így ez a szárny csak az LTW-n volt, ezért is nevezik LTW szárnynak. Belül M mintás sima ülések amik a sztenderd M3-al ellentétben nem "Véder" kialakitású.
Összesen 125 darab készült belőle, ebből 116 darab került polgári kezekbe.
A Halálos Iram című filmből ismert Paul Walker aki 2013-ban elhunyt, a képek alapján legalább 3 darabbal rendelkezett a rengeteg amerikai és import autók mellett.
Műszaki adatok USA M3 és LTW:
S50B30US 3literes DOHC 24szelep soros 6 henger
Teljesítménye 243Le és 320Nm nyomaték
Gyorsulása ~6,2s 0-100km/h, végsebessége 250km/h
Konkurens modellek:
Mazda RX-7 FD: Az utolsó feltöltős Wankel ráadásul két turbóval szerelték. Az első az szériák teljesítménye közel azonos volt az USA M3-al.
Toyota Celilca GT Four: ugyan gyengébb mint az M3, de mégis volt alatta egy olyan hajtáslánc ami nagy ütőkártya volt. Ősszkerék, 4 henger Turbo. Nem hiába ért el a Rallyban ilyen szép sikereket Carlos Sainz
Nissan Skyline R33 GTS Turbo: Sor6 hátsókerék és turbó. Ugyan nem olyan erős mint a GT-R, de egy nagyon jól tuningolható autó volt.
Audi S2: Az 5hengeres 20szelep Turbo egy igazi legenda mind a tuningkörökben mind a versenysportban.
Most pedig a modell. Nagyon sokáig E36 M3 téren csak az UT volt az egyetlen alternatíva. Az OttO elsőnek az M3 GT-t adta ki, ezután jött a jelen szereplő LTW majd jött a Estoril Blau 3.2 M3 és utána pedig a Dakar Gelb 3.2.
Ez az OttO féle LTW egy nagyon szép modell sokkal részletesebb mint bármely UT M3, szebbek a lámpák, valahogy arányosabbnak tűnik a ködlámpa és igazából az egész autó eleje.
Oldalról is nagyon szép, sokat dob rajta az LTW hátsószárny illetve a MotorSport M-es színeivel kiegészített kockás-zászló dekor ami csak erre az M3-ra volt gyárilag jellemző. A díszlécben M3 logó helyett MotorSport embléma található.
Hátulról is kifejezetten jó. Nagyon tetszik a toldott GT szárny. A modell egyetlen egy baja a hajlam a sárgulásra. Ez nem csak erre a típusra jellemző, hanem ez lényegében az OttO fehérjeire jellemző típusbetegség, így ebből a modellből olyat találni ami nincs besárgulva valahol szinte lehetetlen. Nem egy átment a kezeim között, ez a 3., de legalább erre azt tudom mondani, hogy nem vészes mert csak a szárny alsó része érintett enyhén.
A beltér nem egy nagy kunszt ahogy a nyithatatlan modellek zömének sem. Van a műszerfalon a jobb oldalt MotorSport plakett valamint az ülések mintája meglett csinálva, de ezt leszámítva egy átlagos OttO.
Összegzés:
Milyen szép is lenne ha minden tökéletes lenne nem? Egy olyan modell ami csak az USA piacon ismert, meg is csinálják modellben, de a fényezéssel mindegyiknek van valami baja. Én még nem láttam olyat ami hibátlan lett volna, pedig iszonyatosan jó kis modell!
Pozitívum:
+ A legszebb modellben kapható E36 M3
+ Hiánytalan E36 Coupé sor a rengeteg variáció miatt
+ Pótmatrica
+ Az egyetlen piacon kapható E36 LTW
Negatívum:
-Erős hajlam a sárgulásra
-Ritka emiatt magas ár
Mit vehetek az árán?
A modell még itthoni piacon is 35ezer forintot tud. Ebből BoS-t, Minichamps-et, GT Spiritet, Norevet ha mákunk van Autoart-ot is kifoghatunk szóval ennyi pénzért bőven lehet válogatni.
Ajánlom?
Magát a modellt természetesen igen, egyedül talán maga a sárguló fényezése az ami talán ellene tud szólni, viszont ha találunk egy szépet érdemes a vitrin fénytől óvott helyén tartani. Amúgy meg nem tudom miért akadok fenn ezen, rengeteg ennél drágább modellnek vannak fényezési problémái.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése