2017. szeptember 11., hétfő

Flügel Cossie: Autoart Ford Sierra RS Cosworth

Az első generációs Sierra mindig is oszlopos tagja volt a gyűjteményemnek. Nagyon szeretem ezt a típust és a 80-as évek Rally, DTM riválisainak egy elengedhetetlen tagja. Én inkább utcai verziókban halászom össze ezeket a riválisokat, de ahogy kezdtek gyűlni a konkurenciából kivétel nélkül Autoart-ban  tudtam nem lesz hosszútávú a Minichamps. A minichamps féle Sierra sem egy rossz darab, igazi békebeli a Minichamps modell, de valahogy éreztem, hogy ennél több kell. Sajnos az Autoart féle Sierra utcai kivitelben csak jobbkormányos kivitelben volt elérhető, de a szépsége ezt valahogyan feledtetni tudja. Az Autoart Sierránál a nézelődéstől a megszerzéséig hatalmas időintervallum telt el. Mindig akadt, de vagy lecsaptak rá, vagy vettem valamit előtte és pont akkor nem volt nálam annyi kredit amit a hobbimra szántam, ezért mindig Minichamps kivitelekkel próbáltam egyensúlyozni ám sosem volt hosszú ideig nálam. Ez addig volt így amíg vettem egy Sapphire Cosworth-ot az OttO-tól. Ez valahogy helyreállította a lelkibékém mindaddig amíg Dávid barátom szólt, hogy ő megszabadulna egy viharvert darabtól. Tudtam nem lesz egy egyszerű történet pótolni a két tükröt, az ablakrörlőket illetve a dobozt, de valahogy éreztem ez a modell kell nekem és könyörög a törődésért. Nos az ablaktörlő probléma hamar megoldódott mert a szekrényem mélyén lapult egy kibelezett Minichamps donor ami egy Umbau miatt maradt meg. A tükrei sajnos már nem voltak meg, de a lapátok igen. Sajnos fordítva tudtam őket felrakni és nem a jobbkormányos szerint töröl a modell, de talált alkatrész volt. A tükör és a doboz egy nehezebb történet volt. Hónapokat kerestem Ebay-en, de egyszer csak valaki felrakott egy bontott Carlos Sainz Rally-s Sierrájából egy párat és miután megnéztem a többi termékét egy dobozt is táláltam, igaz Rally-s, de legalább van. Szóval amit tudtam megtettem ezért a kis Cossie-ért és most már végre bemutathatom, de előtte ahogyan megszokhattátok egy kis monológot azért illendő mondani magáról az autóról.

A "flügel" vagyis szárnyas Cosworth-ot 1986-ban kezdték el gyártani egy évvel később amikor a rivális E30 M3-as BMW-t bemutatták, nyilván az M3 fő riválisának szánták. A recept rémegyszerű volt. Vedd az akkori 2 ajtós kis unalmas egyszerű Sierrát, kérd fel a Cosworth-ot, hogy építsen egy iszonyatos turbós négyhengerest ami a hátsókerekeket hajtja, csinálj rá egy dögös optikát és megszületik a 80-as évek tálán legjobb Coupéja európai berkekben.
Az autó természetesen a motorsportban is jócskán kivette a részét mivel az autó motorja egy tökéletes alapot nyújtott és rengeteg tartalék erő volt benne amit a mérnököknek csak elő kellett hozniuk.
Így az autó nem csak Rally-ban, de a Német túraautó bajnokságon is szép sikereket tudott elérni. A Rally-ban 300lóerős teljesítményre volt képes a DTM-ben pedig 480lóerőt tudott.

Az autót két ismertebb versenyző is a csúcsra jutatta Rally-ban, az egyik Colin McRae volt a másik pedig Carlos Sainz, de Colin apja Jimmy McRae is versenyzett az RS500 Cossie-val. 1988-ban pedig Klaus Ludwig megnyeri a DTM 88-as szezonját.

Műszaki adatok:
1994ccm DOHC 16V soros 4henger turbó benzin-befecskendezéssel, 5 fokozatú kéziváltó, hátsókerék-hajtás
Teljesítménye 204 lóerő és 270Nm nyomaték
Gyorsulása 7s 0-100km/h, végsebessége 238km/h

Konkurens modellek:
Toyota Celica ST165 GT Four:
Szintén egy Rally legenda volt, összkerekes és 190lóerős teljesítménnyel bír.
Mercedes-Benz W201 2.5 16V EVO I:
Ugyan a 190E a felépítése miatt kilóg a sórból mivel sedan, de együtt futottak a DTM-ben. Az elején a 2.3 16V volt az ellenfele 185 lóerővel, ezt követte az EVO I 204 lóerővel és a csúcs a 235lóerős szintén 2.5lieres EVOII volt. A motorok fejlesztésében szintén a Cosworth vette ki a részét.
BMW E30 M3: Az E30 M3 eleinte 193lóerős 2.3literes 16V motorral volt elérhető, ezt követte az Evo 1 szintén 2.3literrel, de már 215lóerővel és a csúcsot a Sport Evo névre keresztelt 2.5lieres 238lóerős verzió jelentette.
Audi UrQuattro 20V: Kezdetben 10szelepes motorral és 200lóerővel volt elérhető a Quattro 1989-ben megjelent a 20szelepes változat 220lóerővel ami elég ritka volt mivel 89-91-ig gyártották. Az autó legerősebb változata a B csoport homológjaként épített rövidebb és szélesebb Sport Quattro volt 306 lóerővel.

Elérkeztünk a modellhez. Jelenleg mind a két generációs Sierra Cossie elérhető, de leginkább csak másodkézből, mert sajnos mindegyik kifutott. A flügel Cossie-t az Autoart és a Minichamps hozta ki utcaiban illetve ezek Rally és DTM változatait. Aki esetleg a frissebb sedan verziót keresi, az OttO-ban beszereheti, de sajnos az ára horror.

A legjobb választás kétségtelenül az Autoart féle Sierra. Ennek jóval arányosabb az egész eleje. Szebbek a lámpák és nem olyan elnagyoltak a részletek mint mondjuk a Minichamps esetében. A tükör az jól láthatóan kék lett, igazából azért nem festettem le őket mert nekem valahogy így jobban tetszik, természetesen ez is ízlés kérdése.

Oldalról is természetesen jobb az összhatás. Ezen van például az ajtókon is ablak amit jobban szeretek mert kevésbé lesz poros az utastér. A másik ami kimondottan jó az a felnik, ennél a modellnél arányosabb mint mondjuk a Minichamps-nél és az egész autó kiállása lényegesen jobb mint az olcsóbb testvérének.

A háta is teljesen rendben van, igaz van rajta egy kis sérülés amit még nem csináltam meg, viszont a díszléceket kijavítottam. Összességében a háta sokkal de sokkal jobb mint a Minichamps változaté. Szebbek a lámpák, arányos a kipufogó és a feliratok valamint az emblémák sokkal szebbek, nyílván ez a két modell közötti árbeli differencia is egyenesen arányos.



A beltér tipikus Autoart minőség csak most a sok éves retek ami benne van sajnos kicsit lerontja az összképet. Nem akartam kézzel kitörölgetni mert féltem, hogy a kosz mellett az ülés mintázatát is letörlöm így maradni fog a sűrítettlevegős billentyűzethez használatos tisztító ami nyílván sokat fog segíteni. Az egyetlen dolog amit nem tudtam megcsinálni még az autón, az egyik csomagtér teleszkóp pótlását. Sajnos ez még várat magára addig amíg nem találok cseredarabot.

Végezetül pedig a legjobb rész. A motortér talán az autó egyik legszebb pontja. Részletesen kidolgozott és teljesen arányos, sok kábellel és vezetékkel kivitelezve. A Minichamps-é sajnos aránytalan és kevésbé kidolgozott. Aki szemfülesebb az itt is észrevehet egy az előző tulaj általi gányolást a kitámasztónál, sajnos ezt is megkell csinálnom.

Összegzés:
Egy nagyon szép, de sajnos ritka modell. Nehéz találni normál áron Autoart féle Cossie-t így aki kimondottan ezt a típust keresi annak nincs könnyű dolga, viszont érdemes belevágni olcsóbb hibás modellekbe is.

Pozitívum:
+A legszebben kidolgozott flügel Cossie
+Két féle szín
+Szépen kárpitozott beltér
+Nagyon szép és részletes motortér

Negatívum:
-Magas ár
-Csak jobbkormányos utcai kivitel

Mit vehetek az árán?
Nagyjából olyan 150€ körül mennek a hibátlan dobozosak. Ennyiért vannak bőven Autoart-ok, lehet venni pár Schuco-t, de természetesen Norev, OttO és GT Spirit is bőven kijön ebből az árból.

Ajánlom?
Természetesen igen! Aki hajlandó áldozni rá az egy nagyon jó modellt kap, de a Minichamps kivitel is teljesen jó alternatíva, ha árban túl sok az Autoart.











Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése