2015. június 23., kedd

A supersztráda Császárai

90-es évek elejét írjuk amikor is a nagy gyártók egymással versengve fejlesztették a szuperszedánjaikat. Valójában honnan is ered ez a kategória? A válaszhoz egészen vissza kell lépnünk a 80-as évekbe ugyanis 1980-ban megjelent a BMW E12 M535i. Ez volt az első olyan sorozatgyártású szedán ami képes volt úgy gyorsulni,kanyarodni és megközelítőleg hasonló végsebességet ért el mint egy akkori Porsche vagy esetleg gyengébb Ferrarik. Mi a jó ebbe és kiknek épült ez a kategória? Elsősorban olyan emberek veszik ezeket az autókat akik szeretnek sportosan vezetni de mégis egy mindennapokba használható autót akarnak. Az E12 M535i 218lóerőt tudott gyorsulása 7,1 másodperc volt és 220km/h feletti végsebességre volt képes. Sajnos a vetélytársak elvoltak kicsit maradva a fejlesztéssel így a kategória ura a BMW lett. 1985-ben bemutatták az e28 M5-öst szintén 3.5 literes motorral de már az M1-ből származó kicsit módosított 24szelepes erőforrással. Teljesítménye 286lóerő gyorsulása 6,5 másodperc és 240 feletti végsebesség. A vetélytársak itt kezdték komolyan venni a dolgot és  kicsivel később mire kijött az E34 M5 a Merci is válaszolt kezdetben a w124 500E-vel és az Opel is ebben az időben gondolt egy nagyot és a Lotus-al karöltve megalkották a limitált szériás Lotus Omegát. Sorozatgyártás nem lett belőle így vele egy kategóriába az Alpina B10 Biturbo esne de így is gyengébb a Lotusnál. A BMW eközben kihozta a 3.8-as M5-öst 340 lóerővel így az E500/500E ismét alul maradt a maga ~320lóerejével. 1994-re a Merci lépett egy nagyot és megalkotta az E60 AMG-t amire lehet mondani, hogy méltó ellenfele lett az Omegának mivel mind kettő valamivel több mint 380le. Az Omega annyiban tudott többet, hogy felrúgva a német szabályokat nem volt 250km/h-nál lekorlátozva a Merci is hasonlóan gyors 280-nál van lekorlátozva de elvileg korlátozás nélkül megfutja a 300at. Így röhejes de papíron az A Omega lett a német autópálya belsősáv söprögetője 3km/h az 3km/h. Tesztek szerint bizonyos fokozatba jobban gyorsult mint az akkori Ferrari Testarossa. Érdekessége az autónak, hogy az Opel és a Vauxhall kész 3000 24V omegákat küldött a Lotusnak amit szétszedtek az utolsó csavarig majd saját kezelésükbe vették a motort a futóműt és a kasznit. Sajnos csak 953db készült belőle ebből sokat összecsuktak van ami kigyulladt és van olyan is amit hegyi versenyekre átalakítottak így manapság nehéz épp darabot találni.
Jöjjenek az adatok az autókról:
Lotus Omega:
3615ccm sor6 Biturbo 24V
382le 568Nm
Gyorsulása 5,4 másodperc, végsebessége 283 km/h
Váltó 6 fokozatú kézikapcsolású mechanikus váltó egyenesen a C4 Corvette ZR-1-ből
Súlya 1663 kg
Mercedes-Benz W124 E60 AMG:
5956ccm V8 32V
381le 580Nm
Gyorsulása 5,2 másodperc végsebessége 280km/h
Váltó 4 fokozatú automata
Súlya 1970 kg
BMW E34 M5 3.8
3795ccm sor6 24V
340le 400Nm
Gyorsulása 5,9 másodperc végsebesség 250km/h korlátozva
Váltó 5 illetve 6 fokozatú kézikapcsolású mechanikus váltó
Súlya 1650kg
Markáns tekintetek, nekik váltott bérletük van a német szupersztrádán és a mai napig nincs szégyenkeznivalójuk. Nyugodtan kijelenthetjük, hogy a mai napig az élmezőnyben lennének és még több mint 20 év után is komoly fejvakarást okozna egy-két laikus számára.
Elegánsan sportosak. A Merci sejtet magáról a legkevesebbet hátulról, a BMW kis kötényein kívül nem sokat sejtet de sokan a Lotus Omegát is könnyen összekeverik egy mezei 3000 24V-vel.
Jó az összhatás ha tudnám hogyan is működik a Photoshop akkor lehet egy pár embert megtévesztenék azzal, hogy ezek csak modellek. Mind a 3 autónál kitett magáért az OttO, örülök ,hogy van egy gyártó aki ráfekszik ezekre a ritka típusokra. Igaz sokan nincsenek kiegyezve a minőséggel, de szerény véleményem szerint annyira nem is rossz láttam már rosszabbat. Nyílván nem egy Autoart a viszonyítási alap.
Szépek és kész. Nem megyek bele a pozitívumokba és a negatívumokba. Úgy jók ahogy vannak, árba még viszonylag elérhető a gyártótól. Aki szereti a 70-80-90 évek autóit azokból is a ritkábbakat annak szíve csücske lesz az OttO ahogyan nekem is. Nem az első és nem az utolsó modelleim egyike amik a képeken szerepelnek. OttO-t mindenkinek!!








Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése