Kétségtelen, hogy az E30 fanatikusok körében a 6hengeresek azok amik igazán megdobogtatják az ember szívét az M3 után. Nos a 3 széria őse a 02-es széria volt. Az autó alappillérei a sportosságon, jólkezelhetőségen és megfizethetőségen nyugszik. Annó a 02 szériába nem merték még bevállalni a 6hengeres erőforrást, így az egyik csúcsmodell a Kugelfischer befecskendezős 2literes Tii változat volt ami a 70-es években 130lóerőt tudott, továbbá másik igen komoly változat a 2002 turbo verzió volt 170lóerővel. Az első 3-as széria az E21-es megjelenésével a 02-ből már ismert M10-es motorokkal kezdték indítani a gyártását. A modellciklus majdnem felénél megjelentek a 6hengeres motorok is a 320/6 illetve az M20B23 motorkódú 323i.
1982-ben helyére létett az E30 továbbra is elérhetőek az M10-es legendás motorok aminek érdekessége, hogy ezt használták a Formula1-ben. Alapja a rendeszerint egy 100ezer km-t futott használt 1.5 literes motor volt ami kapott egy elég komoly turbót így teljesítménye 1500lóerő volt. Az M20 motorcsalád bővült a már befecskendezéses 20i-vel továbbá később csatlakozott a 25i is és a gazdaságosság jegyében melléjük csapódott az ETA blokkos 325e illetve 324d/td ami az első dízel erőforrása volt a BMW-nek és egy honfitásrunk, Anisits Ferenc nevéhez fűződik. Az E30 gyártása 1994-ben fejeződött be amikor leváltotta az E36 Touring az E30 Touringot.
Először lássuk az igazi ritkaságokat:
M3: Az M3-as kétségtelenül az E30-asok csúcsa. Két féle soros 4hengeres 16szelepes motorral szerelték. Csak balkormányos létezik.
-2.3: ennek teljesítménye 195-220lóerőig terjedt. Létezett pár emlitésre méltó kiadás annó a DTM M3 versenyzőiről elnevezett illetve felszereltségre általuk komponált Cecotto illetve Ravaglia továbbá még egy Europameister kivitel is.
-2.5 vagyis Sport Evolution:
Ő volt a DTM verzió homológ verziója összesen 500db készült belőle ezért mostanság körülbelül olyan áron megy el mint egy új M4. Teljesítménye 235 lóerő volt és a fanatikusok körében szerintem ez az egyik legjobban vágyott BMW mindközül.
-320is:
Olasz illetve portugál piacon volt csak kapható mert oda nem exportálták az M3-ast. Így ők megkapták a "csupán" 2literes szintén S14 kódjelű 320is-t aminek teljesítménye teljesen megegyezett az M3-assal. Különlegessége, hogy az autó külsőre teljes egészében megegyezett egy hétköznapi E30-al csupán M Tech kiegészítőket kapott amit egy 316i-hez is lehetett akkoriban rendelni.
Alpina:
-C1/C2
Motorok 2.3literes so6-ostól egészen a 2.7literes motorokig terjedt. Számokban ez 170lóerőtől 210lóerőig terjedő skálát jelent.
-B6
A B6 szériánál már a belépő a 2.8literes so6-os volt egészen a B6 3.5 S-ig.
A belépő a 210 lóerős 2.8literes és az abszolut csúcs az M3 karosszériával rendelkező B6 3.5 S. Külsőjegyeiben teljesen megegyezik egy M3-al csak két apró különbség hívja fel a figyelmet, hogy ez nem egy "mezei M3". Az egyik az oldalán futó alpina csíkozás valamint hátsófeliratok továbbá az alpina felnigarnitúra.
Dél-Afrika:
Mint fentebb írtam az E30 M3 nem készült jobbkormányos verzióba ezért a dél-afrikaiak kiharcolták maguknak saját piacos modelljeiket:
Az egyik az Alpina-val karöltve fejlesztett 333i volt ez 197lóerőt tudott.
A másik pedig a 325iS volt (nem összekeverendő a Francia 325is-el).
Egy 2.7-es M20B27 található (szerintem az ETA továbbfejlesztése).
A normál verzió 195 lóerőt tudott és ebből is volt EVO verzió ami 210 lóerőt produkált.
Végül pedig jöjjenek az úgymond tömegdarabok:
Az E30-at 4 féle karosszériával lehetett választani. Sedan,Coupe,Touring illetve Convertible változatok közül. Ez hatalmas előrelépés volt az E21-eshez képes ugyanis az E21-est a nem hivatalos Baur TC verziót leszámítva csak Coupe karosszériával gyártották.
Nagyjából mindegyik karosszériavariánst lehetett rendelni az összes motor közül kivéve pár darabot:
318is: csak Coupe illetve Convertible
320is: csak Coupe illetve Sedan
324d/td: csak Sedan illetve Touring
325e: csak Sedan illetve Coupe.
325ix: csak Sedan, Coupe, Touring
M3: csak Coupe illetve Convertible
Módosítások:
1982 szeptemberétől egészen 1987-ig vagyis a Touring bevezetéséig nevezzük a modósítás (facelift) előtti modelleket kislámpásnak. Ez azt jelenti, hogy maga a hátsólámpa kissebb volt illetve az autó krómlökhárítókkal volt szerelve. 1987-től lett műanyaglökhárítós, nagylámpás kivéve az M3 mert az kislámpás maradt. A 4 hengeres M10-es motorok is eltűnktel helyére az M40-M42-es motorcsalád került. A 6hengeresek változatlanul futottak a gyártás végéig kivéve a 323i-t.
Gyári kiegésztítők:
A hivatalosan létezett hozzá amit M Tech-nek hívtak.
Az M Tech-ből két féle létezik az egyik a kislámpáshoz gyártott M tech 1 és a másik a nagylámpáshoz gyártott M Tech 2
-320is:
Olasz illetve portugál piacon volt csak kapható mert oda nem exportálták az M3-ast. Így ők megkapták a "csupán" 2literes szintén S14 kódjelű 320is-t aminek teljesítménye teljesen megegyezett az M3-assal. Különlegessége, hogy az autó külsőre teljes egészében megegyezett egy hétköznapi E30-al csupán M Tech kiegészítőket kapott amit egy 316i-hez is lehetett akkoriban rendelni.
Alpina:
-C1/C2
Motorok 2.3literes so6-ostól egészen a 2.7literes motorokig terjedt. Számokban ez 170lóerőtől 210lóerőig terjedő skálát jelent.
-B6
A B6 szériánál már a belépő a 2.8literes so6-os volt egészen a B6 3.5 S-ig.
A belépő a 210 lóerős 2.8literes és az abszolut csúcs az M3 karosszériával rendelkező B6 3.5 S. Külsőjegyeiben teljesen megegyezik egy M3-al csak két apró különbség hívja fel a figyelmet, hogy ez nem egy "mezei M3". Az egyik az oldalán futó alpina csíkozás valamint hátsófeliratok továbbá az alpina felnigarnitúra.
Dél-Afrika:
Mint fentebb írtam az E30 M3 nem készült jobbkormányos verzióba ezért a dél-afrikaiak kiharcolták maguknak saját piacos modelljeiket:
Az egyik az Alpina-val karöltve fejlesztett 333i volt ez 197lóerőt tudott.
A másik pedig a 325iS volt (nem összekeverendő a Francia 325is-el).
Egy 2.7-es M20B27 található (szerintem az ETA továbbfejlesztése).
A normál verzió 195 lóerőt tudott és ebből is volt EVO verzió ami 210 lóerőt produkált.
Végül pedig jöjjenek az úgymond tömegdarabok:
Az E30-at 4 féle karosszériával lehetett választani. Sedan,Coupe,Touring illetve Convertible változatok közül. Ez hatalmas előrelépés volt az E21-eshez képes ugyanis az E21-est a nem hivatalos Baur TC verziót leszámítva csak Coupe karosszériával gyártották.
Nagyjából mindegyik karosszériavariánst lehetett rendelni az összes motor közül kivéve pár darabot:
318is: csak Coupe illetve Convertible
320is: csak Coupe illetve Sedan
324d/td: csak Sedan illetve Touring
325e: csak Sedan illetve Coupe.
325ix: csak Sedan, Coupe, Touring
M3: csak Coupe illetve Convertible
Módosítások:
1982 szeptemberétől egészen 1987-ig vagyis a Touring bevezetéséig nevezzük a modósítás (facelift) előtti modelleket kislámpásnak. Ez azt jelenti, hogy maga a hátsólámpa kissebb volt illetve az autó krómlökhárítókkal volt szerelve. 1987-től lett műanyaglökhárítós, nagylámpás kivéve az M3 mert az kislámpás maradt. A 4 hengeres M10-es motorok is eltűnktel helyére az M40-M42-es motorcsalád került. A 6hengeresek változatlanul futottak a gyártás végéig kivéve a 323i-t.
1982-1987 krómlökhárítós
És kislámpás
1987-től gyártása végéig műanyaglökhárító
És nagylámpa
A hivatalosan létezett hozzá amit M Tech-nek hívtak.
Az M Tech-ből két féle létezik az egyik a kislámpáshoz gyártott M tech 1 és a másik a nagylámpáshoz gyártott M Tech 2
M Tech 1 előlről.
M Tech 1 hátulról.
A kiegészítő része:
Első lökháritó beépített köténnyel és legbeömlő a fékhűtéshet. Oldalt kis küszöb, hátul hangsúlyosabb hátsó lökhárító és a csomagtérfedél tetején kis spoiler. Beltérben rendelhető volt M tech kormány illetve váltógomb.
M Tech 2 előlről.
M Tech 2 hátulról.
A kiegészítő része:
Előlről köténnyel, fékhűtéssel integrált első lökhárító, középen hangsúlyosabb légbeömlő. Oldalt csak egy küszöb borítás illetve az oldalán végigfutó a díszléc alatti műanyag kiegészítő. Hátul hangsúlyosabb lökhárító illetve 1 vagy két részes hátsó csomagtérfedél-spoiler. Továbbá itt is rendelhetőek voltak a belsőkiegészítők.
További kiegészitőt kapott az ix vagyis összkerekes modell.
A kiegészítő része szélesebb kerékjáratok illetve küszöbspoiler valamint hátsó M tech spoiler, de ezt sajnos nem tudom, hogy széria vagy opcionális volt.
Az E30 gyártása Sedan illetve Coupe téren 1991-ig tartott. A Convertible verziót 1993-ig gyártották és a Touring verzió 1994-ben adta át helyét az utód E36-nak.
Viszonylag hosszúranyúlt típustörténet után elérkeztünk a modellhez. Számos gyártó foglalkozott az E30-al. 3 gyártó adta eddig ki, de javarészt csak M3 kivitelben. Az egyik a minichamps ami szerintem az összes közül a leggyengébb szerintem kidolgozás terén. Az abszolut csúcs az Autoart, de ő is csak az M3-ast adta ki, mentségére szóljon, hogy kiadta a Sport Evo-t. A harmadik gyártó az OttO. Talán itt a legszínesebb a paletta. Megcsinálták a 325i Convertible változatot, ott az M3 Convertible, 2 féle Rally Tour de Corse verzió illetve egy E30 325i-t és a Francia piacos 325is-t.
Jelen modellünk egy nagylámpás 325i Coupe, amit most be is mutatok.
Az OttO 2014 októberében dobta piacra. Ezt megelőzte a bordó 325is ami lényegében ugyanez a modell. A modell kivitelezése egész jó. 10 darab E30 modellem van így volt szerencsém összehasonlítani öket. A hűtőrács a vese a lámpák mind sokkal arányosabb mint a Minichamps féle E30-nak. Kidolgozottságát tekintve a frontrész nem marad el az Autoart-tól és ha nyitható lenne határozottan egy szintet képviselnének.
Az OttO a nagylámpás kivitelt nem ragozta túl. Nincs full M Tech csak kis apróságok, ilyen például a gyári M Tech féle pókhálós BBS felnigarnitúra ami azért sokat dob az összképen a hagyományos E30 felnihez képest. A fényezése az egyik kedvenc BMW árnyalatom a Lachs Silvermetall vagyis lazac szürkemetál.
A hátsó lámpákat gyönyörűen kidolgozta az OttO. Van vonószem illetve a csomagtérnyitó-zárról se feletkeztek meg (lásd az embléma alatt). Azt a pluszt is belecsempészték ami nem egy nagy dolog viszont rengeteget dob a formán azaz M Tech kis hátsó szárny. Szép a típusfelirat és ez még azokból az időkből való amihez az OttO adott tartalékot, még az emblémából is. A kipufogó is szerintem abszolut helytáll. Nem túl kicsi és nem is túl nagy viszont kellően hangsúlyos.
A beltér alapvetően jó bár hiányolom a beltér gombajinak, kezelőfelületeinek piktogrammjainak jelenlétét. Igaz ez egy nyithatatlan modell, de ettől függetlenül nem lenne nagy kunszt megcsinálniuk. Van M Tech kormány illetve váltógomb, továbbá combtámaszos bőrbelső is amit elég jól sikerült imitálni.
Összegzés:
Több mint két éve jelent meg ráadásul limitálva, így beszerzése okozhat némi fejfájást. Most nem találtam licitálva csak azonnal elvihetőt eBayen ami 150€ plusz posta volt ráadásul a bordó. Reménykedem későbbiekben alpina B6 2.8 vagy 3.5 verzióba mert már a 3.5S megvan.
Pozitívum:
+E30-ak közül ez az egyetlen ami nem M3.
+Összességében jó kidolgozás.
Negatívum:
-Szinte beszerezhetetlen és horror áron
Mit lehet venni az árából?
Ha a mostani árakat nézzük számoljunk egy átlagos 150€-val. Ebből már kijön mondjuk egy GT Spirit G 6x6 illetve akár már Autoartból is tudunk azért válogatni.
Kinek ajánlom?:
BMW fanatikusoknak egy nagyon jó kis modell, de aki nem kapott hamar észbe annak most súlyos 10ezreket kell leharcolnia. Ettől függetlenül egy nagyon jó kis modell!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése