2017. március 2., csütörtök

Alpina történet 1. rész: A kezdetek : Alpina E9 B2S 3.0CSL OttO

Párom évekkel ezelőtt karácsonyra meglepett egy kis Alpina könyvel ami nagyjából a 80-as évek végéig lefedi a kezdetektől a modellek történetét. Vagy már 4x kiolvastam, de akárhányszor jön valami Alpina modellem előszeretettel forgatom és olvasgatok az autókról.

Ugyan még az OttO nem adta ki például a 02-es szériákból az Alpina verseny verziókat, mégis a kezdetekről tudunk pár szót mondani. Jelen alanyunk egy E9-es B2S ami ennek a korszaknak szerintem egy méltó alakja lesz az Alpina történetének  bemutatásához a korai időszakban.

Az Alpina céget Dr. Rudolf Bovensiepen alapította meg az 1960-as évek elején Kaufbeurenben, de ami a legérdekesebb az egészben nem, hogy nem autókkal foglalkozott. A termelés kizárólag irodagépgyártásra terjedt ki. A létesítmény melléképületében Rudolf Bovensiepen fia Burkard Bovensiepen kezdte el a teljesítménynövelést. Volt annó egy Nardi által tuningolt Fiat 1500-asa aminek a főtengelye az autópályán kettétört. Ezután gondolt egy nagyont és elhatározta saját maga épití meg a következő alanyt. A történet úgy kezdődött, hogy Burkard vett a 60évek elején egy 1500-as BMW-t újonnan aminek 80lóerős teljesítményét két Weber karburátorral sikerült 90lóerőre felhúzni. Ez jobb gyorsuláshoz és jobb végsebességhez vezetett. Burkard szerette volna, ha az Alpina-t mint céget a BMW is elismerné és partner kapcsolat alakulhasson ki, így ehhez a BMW jóváhagyására is szüksége volt. A BMW bekérette az 1500-as BMW-t, hogy lássák milyen minőségben lett kivitelezve. Mivel a BMW mérnökei kiváló minőségű átalakításról tettek tanúbizonyságot a partneri kapcsolat létrejött. 1965-ben az együttműködés hivatalos lett és megkezdte működését 8 alkalmazottal a Burkard Bovensiepen KG. 1967-re már 30 alkalmazottat foglalkoztatott a cég. 1968-ban az Alpina saját csapattal indul a Német Túraautó Bajnokságon. 1969-ben a cég elköltözik, nem sokkal messzebb Buchloe-ba ami mai napig a székhelye.

Az alpina jelölések a következőek voltak:
A: 4hengeres motorok például 02-es széria
B: nagyblokkos soros 6-osok például az E12
C: kisblokkos soros 6-osok E21-es E30-as szériák kismotorjai.

Időrenben el is érkeztünk magához az autóhoz az E9-hez.
1969-ben kezdték el a módosítást ennél a szériánál a
B1-el: aminek az alapja a 2800CS volt. Ennek maximális teljesítménye a 3darab Solex 45 DDH karburátornak köszönhetően 205 lóerő volt.
Gyorsulása 8 másodperc és 220km/h végsebességre volt képes

1972-ben megjelent a 3.0CS alapjára épülő B2 amit szintén a B1hez hasonlóan 3db azonos Solexel láttak el.
Az autó így 230lóerő lett. Gyorsulása 7,3 másodperc volt 100-ra és végsebessége 235km/h volt.

Nem sokkal később megjelent a beszámolóm alanya a B2S.
Ennek az alapja a könnyített 3.0CSL volt és megegyező eljárással megkapta ő is a 3db Solexet.
Ennek eredménye 250lóerő lett, gyorsulása 6,3 másodperc, végsebessége pedig 245km/h volt. (70-es évek elején!!)

Ezeken kívül még létezett Kugelfischer befecskendezéses verzió is.

Most pedig jöjjön a modell. A gyártója az OttO és kimondottan örülök, hogy felkarolta az Alpina modelleket. Hatamas ötlet volt remélem még kiadnak számos típust illetve változatot.


A modell szerintem kimondottan jól sikerült, nem azt mondom, hogy egy Autoart, de nyithatatlansága ellenéra eléri a minichamps féle szintet. Rögtön az első ami szemetszúr a lökhárító. Itt nem találunk krómot csupán egy fekete műanyag vagy fém (ezt sajnos a források sem tisztázzák, ebből is abból is gyártották) orr részt amitől egyedivé tette az Alpina a többi E9-eshez képest is.

Oldalról érdemi nagy változások nem mentek végbe. Kapott a sárvédő elől BMW Alpina feliratot, krómozott kerékjárati-íveket és egyedi Alpina által készített felnigarnitúrát.


Hátulról egy szokványos CSL egyedül a BMW Alpina felirat sejtet velünk valamit ezen kívül nem sokat mert a CSL is létezett fekete lökhárítóval. Viszont maga az Alpina felirat sem található meg mindegyiken gyárilag.



A beltér szerintem teljesen rendben van, még OttO viszonylatban is szép. Jól néznek ki a fabetétek, a kormány és a műszeregység. A gyári CSL-hez képest is találunk itt Alpina elemeket. Ilyen például az egyedi ülések vagy a kormány, de kevésbé látszó segédműszerek is megtalálhatóak.

Összegzés:
Eddigi piacon kapható E9 drága Autoart vagy Minichamps kivitelben volt elérhető idáig. Természetesen az Autoart a legszebb, a Minichamps is kimondottam jó mert régi széria, de az OttO sem marad el tőle sokkal csupán a nyithatatlansága az egyetlen ami talán negatívumnak lehet felróni.

Pozitívum:
+Az egyetlen piacon kapható Alpina E9
+Kimondottan szép kidolgozás és összhatás
+A mostani kapható E9-esek közül ezt lehet a legolcsóbban és legkönnyebben beszerezni (2017 március).

Negatívum:
-Még mindig gagyi doboz
-Mezei OttO-khoz képest valamelyest drágább

Mit vehetsz az árán?
Ugyan E9-est nem, de kijön belőle GT Spirit modell is, olcsóbb Autoart-ok, drágább Norevek illetve kevésbé kelendő Kyosho-k.

Ajánlom?
Természetesen igen! Nyithatatlan, de egy nagyon szép kis modell egyedi kivitelben. Aki szereti a BMW-ket érdemes beszereznie!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése