2017. március 4., szombat

Alpina Turbo korszak 1. rész: A Turbósított E12: Alpina E12 B7S Turbo OttO

1970-es évek közepe, végét írjuk. Az Alpina-ra jellemző módosításokat számos németországi kis tuningműhely kínálta Alpina átalakítás néven amihez nekik semmi közük nem volt és ezekre garanciát sem vállaltak. Ezért az Alpina komoly fejlesztésekbe kezdett. Először is elkezdték a az E21-essel a kisbódét nagymotorizálni egy 2.8-al, a másik pedig a feltöltős motorok fejlesztése volt.

Ahhoz, hogy eljussunk a B7S Turbo-hoz elsőként a "sima" B7 Turbo-t elengedhetetlen kivesézni, mert noha a két autó kinézetre megegyezik és csak egy S betű a különbség, technikailag viszont annál több.

A B7 Turbo:
A motor az E12 528i alapjaira építették dr. Fritz Indra vezetésével. A motor egy nagyblokkos M30-as 2985 köbcentis rövidlöketű erőforrás lett ami karakterisztikája miatt bizonyult a legalkalmasabb alanynak a turbósításra. Az égésteret módosították ezáltal a hengerfejben csökkent a kompresszió továbbá könnyített Mahle dugattyúkat használtak a hengerekbe ehhez pedig párosítottak egy KKK K27-es turbót és hozzá egy lefúvószelepet. Ha ez még nem lenne elég az autó kapott egy intercoolert amit a hely hiánya miatt a jobb első fényszóró mögött tudtak csak elhelyezni.

Az autóban megtalálhatunk egy Magyar szabadalmat ami a kombinált feltöltést szólgálja így az autó minden fordulatszám tartományban kifejezetten jól húzott.
A találmány dr. Cser Gyula nevéhez fűzödik. Ez egy rezonátorcső volt ami összekötötte a motort a turbóval és hatalmas előnye, hogy semmi féle mozgóalkatrészt nem tartlamazott.
Ez volt az első autó a világon amiben alkalmazták, inkább a tehergép-gyártás alkalmazta olyannyira, hogy a MAN és a Volvo megvette szabadalmát.

A B7 Turbo csak balkormányos kivitelben létezett, mert a turbo miatt nem fért volna el a kormánymű. További érdekessége az autónak, hogy a Bosch féle L-Jetronicot Zenith DL befecskendezésre cserélték, továbbá dr. Hartige féle elosztó nélküli computerizált gyűjtással párosítottak.
A másik érdekessége az autónak, hogy a töltőnyomást a beltérből a kézifék mellől lehetett fokozatmentesen irányítani ami 0,55-0,85 bar skálán engedett minket mozogni ami számokban 240 lőerőtől maximális 300lóerő között volt lehetőségünk mozogni.

Műszaki adatok:
Soros 6henger SOHC 12szelep M30
2985 köbcenti Zenith féle mechanikus DL befecskendezővel, KKK K27 turbóval intercooler-el.
Teljesítménye 300Lóerő és 462Nm nyomaték már 2500-as fordulaton!!! (70es évek végén 80-as évek elején!!)
Váltó Getrag 5 fokozatú kézi
Gyorsulása 6,1 másodperc 100-ra
Végsebessége 251km/h
Gyártása 1978 december-1982 február.
Összesen 149 darab létezik belőle és itthon is van belelő egy OT-s ha jól tudom.

B7S Turbo:
Ez az autó egy speciális kiadás volt ami 1981 novemberétől kezdtek el forgalmazni.
A különbség csupán annyi volt, hogy a 3literes motor helyett az M535i-ből ismert M30B34 erőforrását vették már alapul. A sallangok itt is megegyeztek ugyanúgy mint a "sima" Turbo verziónál egyedül a kovácsolt dugattyúk masák ezt leszámítva maradt a befecskendezés a KKK féle K27-es turbó. Ugyanúgy fokozatmentes kapcsolóval lehetett állítani a töltőnyomást csak itt már 0,45-0,9 bar-ig tartó skálán mozoghattunk ami 250lóerőtől 330lóerőig tart.

Külső és ismertetőjelek:
A felni és maga a spoilerezés megegyezett.
Amiben eltért:
Kizárólag Dunkelsaphireblau Metallic
fényezés
Egyedi aranyszinű dekorszett ami az autó oldalán hátul található B7S Turbo felirat különböztetett meg.

Műszaki adatok:
Soros 6hengeres M30B34 SOHC 12szelepes motor
3453 köbcenti Zenith DL befecskendezés, KKK K27 turbó és intercooler.
Teljesítménye 330lóerő és 500Nm nyomaték 3000-es fordulaton!!!!
Gyorsulása 5,8 másodperc
Végsebessége pedig 261km/h
Gyártása 1981 november-1982 május
Összesen 60 darab készült!

Elérkeztünk a modellhez. Amikor az OttO kidobta az E28 Alpina-t rögtön tudtam, hogy az E12 sem fog kimaradni a sorból, ugyanis az M535i-t már régebben kiadták. Jóslatom be is jött hála istenennek.


Előlről nekem kimondottan tetszik szép az Alpina matrica a kötényen és jól néz ki a B7S Turbo plakett. A fényszórók is kimondottan jók, megszokott OttO minőség.


Oldalról a fényezés nagyon szép és egyenletes. Nagyon tetszik az arany Alpina dekor, itt is megtaláljuk benne a típusra jellemző B7S Turbo jelölést. A másik kedvencem a klasszikus Alpina felnik, amik elég sokáig a cég egy ismertetetőjele volt, de a mai napig hasonló stílusban készitik őket.


A háta is nagyon tetszik. Itt is jól néznek ki a típusfeliratok és a lámpák, valamint az arany Alpina dekor itt is fellelhető a rendszám alatt.




A beltér is teljesen rendben van szerintem, mert odafigyeltek az olyan apróságokra mint például az Alpina emblémás váltógomb vagy a kormány, a fokozatmentes töltönyomás-állító a kézifék mellett vagy a 3 műszerből állő segédműszeregység és ne felejtsük el az Alpina színeire jellemzően összeállított belsőkárpit.

Összegzés:
Kimondottan jó összkép. Kevés E12 van a piacon és mégkevesebb Alpina. Szerencsére az OttO nagyon jó összhatású modellt hozott össze.

Pozitívum:
+Nagyon szépen kivitelezett modell
+Ritkaságához mérten megfizethető ár
+Az egyetlen Alpina kivitel
+Pótmatricák

Negatívum:
-Még mindig gagyi doboz
-A piacon kapható E12-esek közül a legdrágább

Mit vehetek az árán?
Nem egy-két GT Spirit közül lehet választani, vagy akár egy Autoart DTM E30-ast is betudunk szerezni az árán.

Ajánlom?
Természetesen igen! Nem sok modellgyártó foglalkozik a hivatalos tuningcégek termékeivel. Emiatt sajnos az ára is egyre meredekebb lesz, így akinek tetszik, annak mielőbbi beszerzését javaslom.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése