2017. május 4., csütörtök

Az E39 történet: OttO BMW E39 M5

Az E39-es széria több szempontból is az egyik kedvenc típusom, egyrészt mert nekem is van egy igazi, igaz csak egy 528i kéziváltóval. Másrészt pedig szerintem a valaha gyártott legszebb, legelegánsabb formaterv ami a mai napig időtlen, egy laikusnak nehéz behatárolni mikori is lehet, zömében 10évvel fiatalabbnak nézik a típust. Engem ami megfogott és amiért ennél a típusnál rakatam le a voksom az a gyermekkori emlékek, ugyanis a családban már volt egy és 2 évesen nagyon nagy szónak számított. Akkor ne feledkezzünk meg a beltér ergonómiájáról. Aki nem ült még E39-be annak nehéz megérteni, de egyszerűen minden kézre esik a vezetőnek és minden irányban egy arasznyi távolsággal ellehet érni bármilyen kezelőfelületet. A másik a gyönyörűen duruzsoló elnyűhetetlen benzines 6henger. Én az 528i mellett azért döntöttem, mert ez a legerősebb soros 6 hengeres ami megjelent belőle, de mégis takarékosabb mint mondjuk egy 35 vagy egy 40i, de mégsem eszik többet mint egy 20-23-25i. 8éve megvan, de semmi pénzért nem vállnék meg tőle.

A kezdetek:
 Az E39 1995 végén váltotta az előd E34-et. Igaz az 95-ös E39-ek a legritkábbak mert csak 2-3hónapig gyártották abban az évben és számos autót 1996-ban tudtak csak forgalomba helyezni.
A formatervért Joji Nagashima felelt aki a Z3-ast majd később az E90-es 3-as BMW-t is tervezte.
A touring vagyis kombi változatra sem kellett sokat várni 1996 júniusától elérhetővé vált, de ezekből is inkább a 97-es modellévtől lehet szinte találni belőlük a használtautó piacon.

A motorok az alábbik voltak a Faceliftig:
A belépő modell a 2lieres M52B20/M52TUB25 kódnevű 6hengeres 520i volt ami 150lóerőt tud. (A TU jelelölés a Technical Update röviditésből ered.)
Ezt követte az 523i M52B25/M52TUB25. Ez a motor nem 2.3literes volt. Ez egy visszabutított 2.5literes 170lóerővel.
Végül pedig a facelift előtti legerősebb sor6 az M52B28/M52TUB28 528i volt 193 lóerővel.
 Ezután jött az 535i ami már egy V8-as erőforrás volt 235 lóerővel ez az M62B35/M62TUB35 kódnevet kapta. Csak sedan verzióban volt elérhető.
Végül a "mezei" E39-ek csúcsa az 540i volt 286lóerővel M62B44/M62TUB44 kódnévvel.
Végül pedig az 1998-ban debütált M5 S62B50 400lóerővel a típus királya. Ugyan legyártottak 1db touring verziót ami a mai napig az M GmbH saját gyűjteményében kapott helyet ezen kívül nem létezik az M5-ből Touring

A TU motorkódos modellek jelen esetben a Vanos-ra vagyis a BMW változó-szelepvezérlésének módositására utal. Az M52-es motorok kipufogó oldali változó-szelepvezérléssel kerültek forgalomba ezek voltak az 1 Vanos-osak. Később a TU modelleknél már szívó és kipufogó oldali változó-szelepvezérléssel gyártották ezt nevezzük dupla Vanos-os motoroknak.

Dízel motorok valamint Faceliftes benzinesek:
Kezdetben az E39-est csak egyetlen egy dízellel lehetett rendelni az E34-ből is már jól ismert M51TUD25 525TDS-el 143lóerővel illetve elviekben létezett M51D25-el vagyis a sima 525TD 115lóerővel, de eddig még nem nagyon láttam belőle.
1998-ban jelent meg az M57D30 kódjelű, már közösnyomőcsöves Common Rail 530d 184lóerővel faceliftnél 193lóerővel.
2000-ben leváltották a TDS-t helyére az M57 családból származó Common Rail 525d kerül 163lóerővel.
Szintén 2000-ben egy új belépő volt a még adagolós 520d 136lóerővel az M47  motorcsaládból. Ez volt az egyetlen 4 hengeres E39 a piacon.

Faceliftes benzinesek:
A Facelift-el megjelent az M54-es motorcsalád ami átdolgozott motorpalettával jött természetese  mindegyik Dupla Vanos-os volt.

A belépő 520i-t 2.2literes M54B22 motorkódú 170lóerős  motorral szerelték.
Ezután jött az M54B25 525i 192 lóerővel
Az 535i helyére az 530i jött a 231lóerős M54B30-al ezt meg is választották az Év Motorjának!

Facelift illetve facelift előtti:

Hivatalosan a Faceliftes verzió 2000-ben debütált. Ez volt az első BMW amit Angel Eyes lámpákkal szereltek. Módosult az első lökháritó, benne a rácsozás, valamint a szögletes "kocka" ködlámpa gömbalakú lett. Megváltozott a vese, továbbá a díszlécek színrefújtak lettek. A hátul is voltak apró finomitások. Megváltozott a hátsó lámpa. A felnivariácikban is változás történt. A facelift előtti színek már a faceliftes verzióhoz nem voltak elérhetőek. Beltérben új fajta kormánykerék kapott helyet, átdolgozták a szövetülések mintázatát és opcionálisan 4:3-as navigációt felváltotta a 16:9.

Különleges kiadások illetve tuningverziók:

Individual:
Az E39-nél is elérhető volt a személyreszabási opció aminek súlyos ára volt. A BMW az Individual vásárlónak csak a képzelete szabhatott határt. Egyedi színvariációk, egyedi beltérszínek, egyedi díszlécekkel lehetett rendelni.

540iP:
Az 540iP egy sima 540i kívülről. A P betű a Protect-ra utal. Vagyis az autó páncélozott. Vastagabb golyóálló üvegeket kapott illetve megerősített karosszéria elemek lehetővé tették az utascella teljes védelmét

Alpina:
Az Alpina a BMW egyik legnagyobb tuningcége. Az E39 sem maradt ki a módositásokból.
Az első Alpina E39 a B10 3.2 volt 260lóerővel (528i-ből építve)
E39 B10 V8 340lóerő
E39 B10 3.3 280lóerő (528i-ből építve)
E39 B10 V8S 347lóerő
Végül pedig az első Alpina dízel
D10 BiTurbo 245lóerő

Ac Schnitzer:
Az Ac Schnitzer nem csak motortuninggal foglalkozik de számos optikai kiegészitővel is mind kívül mind belül szóval csak az optikai szettet is meglehetett hozzá vásárolni külön, de az Ac Schniteznek is volt egy S5 szériája. Ez nagyjábol megegyezett teljesítményre az Alpina B10 3.2-vel

Az E39 M5:
Az M5 alapját az M62B44 adta amit jócskán átdolgoztak a mérnökök. Alapból szívó illetve kipufogó oldali szelepvezérléssel készült és a gázreakció érdekében mind a 8 henger egyenként kapott szívótorkot, de ezek csak apró információk mert rengeteg ponton módosul a motor. 4.4 literről 4.9-re nőtt a hengerürtartalom. Az M5 csak 6fokozatú kéziváltóval volt elérhető. Az automatát még opcinálisan sem lehetett rendelni. Az E39 M5-öst lényegében a BMW nem tervezte kiadni mivel úgy gondolták az 540i is teljesen elég. A konkurencia viszont nem tétlenkedett. A Merciék kidobták a 355lovas W210 E55 AMG-t és a Jaguar-ék is kiadták az XJR-t. Erre válaszcsapásként született az M5 ezeket überelve 400lóerővel és a konkurensekkel ellentétben csak kéziváltóval! Az E34-el ellentétben nem készült belőle limitált kiadás.

Műszaki adatok:
4941 köbcenti DOHC 32szelep, dupla Vanos,
400lóerő, 500Nm
Gyorsulása 5,2 másodperc 0-100, végsebessége 250km/h korlátozva. Korlátozás nélkül ~300km/h

Konkurensek:
-Audi RS6
-Mercedes W210 E55 AMG
-Jaguar XJR

A hosszú előszó után megérkeztünk a modellhez. 1:18-as fronton semmi alternatíva nem létezett addig amíg az OttO elő nem rukkolt az M5-el. Ez volt az első OttO modellem! Az első az Avus Blau sötétkék volt, sajnos ennek fényezési minősége gyengébb volt, mint a jelen írásom alanya Bluewater.


Az OttO E39 M5-öse szerintem egy kimondottan szép modell. Amikor meglett az első sötétkék rögtön ami szemetszúrt azon a gyönyörű fényszórók, tényleg nagyon élethűre sikerültek. Nagyvonalakban az eleje kimondottan szépen kidolgozott.


Oldalról is kimondotzan jó bár a fotó valamiért kevésbé sikerült jól, ezt sajnos csak most a feltöltésnél vettem észre. Benne van a díszlécben az M5 logó, az M5 felenik is szépek és ezekben is megtaláljuk az aprócska M logót.


A háta nagyon tetszik itt is a lámpák hatalmast pluszt adnak az egész autó megjelenésének. A kipufogó is teljesen arányos nem kisebb és nem is nagyobb, szép az M5 felirat és a csomagtartón lévő aprócska spoiler is.


A beltér nem egy nagy durranás bár nem is rossz. Láttam a gyártótól roszabb kivitelezést is.

Összegzés:
Egy nagyon szép modell amint manapság nem egy egyszerű történet beszerezni. Nagyon örülök hogy valaki látott benne fantáziát megalkotni. Mondjuk egy sima verziónak nagyon örülnék, de egy Alpina sem lenne rossz.

Pozitívum:
+az egyetlen E39 a méretarányban
+kidolgozásra kimondottan jó összhatás
+szebben kivitelezett fényezés a sötéthez képest.
+kimondottan értékálló modell

Negatívum:
-nehéz beszerezni és drága
-gagyi csomagolás

Mit vehetek az árán?
Az ára durván 40-50-60ezer forint körül mozog ez legjobb esetben is duplája az eredeti árnak. Ezen az áron vannak nagyon szép nyitható modellek is, illetve gyanta fronton is van lehetőségünk bőven mazsolázni.

Ajánlom?
Természetesen igen. Egy remek modell ami nagyon jól tartja az árát és viszonylag keresett is csak nehéz beszerezni.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése