Csak nagyvonalakban fogom most kicsit elmagyarázni a működését. A turbó két részből áll egy kompresszor és egy turbina részből. A turbina rész a leömlőre van rászerelve és a kipufogó gáz hajtja meg terheléstől függően 100.000-270.000 közötti fordulatszám tartományban képes dolgozni. Ez a turbinarész egy középrésszel (itt találhatóak a csapágyak valamint a tengely a két végén ellátott turbinalapátokkal) csatlakozik a kompresszor részhez ami a megnövekedett levegőmennyiséget megnövekedett nyomással szállítja a szívósorba ahonnan az égéstérbe kerül így nagyobb robbanást ér el mint szívó társaik. Akiben felmerült az intercooler vagy a töltőlevegő hűtő kihagyása az csak azért volt mert a kezdeti időszakban mint pl.: ennél a 2002 Turbo-nál is ez még nem létezett az autóiparban (széria gyártásban), csak később kb. a 80-as évek elején kezdett igazán elterjedni.
A kis szösszenet után tegyünk fel egy kérdést magunkba. Melyik volt az első széria turbós német? Mindenki a Porschéra tippelne utána pedig az Audira. Őszintén amíg nem mélyedtem bele jobban a 02 Turbo témájába addig én is azt hittem.
A 2002 turbo 1973 őszén került gyártásba 1974-ben 1672 legyártott autó után befejezték a gyártását. Valószínű az olajválság és az autó magas fogyasztása közötti párhuzam vethetett véget az autó karrierjének, bár 1975-ben még adtak el belőle, de már érkezett az utód E21 is.
Az autó számos ponton eltért a mezei 2002-től még a Tii változattól is ezt majd a modellen szemléltetni is fogom.
Műszaki adatok:
1990 köbcenti SOHC 8szelep turbo, Kugelfischer befecskendező rendszerrel.
Teljesítménye 170lóerő és 240Nm volt.
Súlya csupán 1080kg
Gyorsulása 6,9 másodperc volt, végsebessége pedig 211km/h
4 illetve 5 sebességes kéziváltóval volt elérhető.
Elérkeztünk a modellhez. Jelenleg két gyártó adta eddig csak ki. Az egyik a Kyosho a másik pedig a jelen szereplő Autoart, ezeke közül már egyik sem kapható kereskedelmi forgalomban, hamarosan a Minichamps-nél tervben van, igaz nyithatatlan verzióban, viszont a tényen az nem változtat, hogy az Autoart a legszebb. Volt Kyosho-m is nem is olyan rég, de sajnos a ragyás fényezése miatt megválltam tőle, így utólag belegondolva nem is volt rossz ötlet.
Nos előlről nagyon szépen kidolgozott modell, igazi Autoart minőség. A mezei 02-eshez képest ami módosult az a lökös nélküli front, a toldat amin direkt fordítva van a felirat, hogy a tükörből lásd mi is jön mögötted.
Oldalról is nagyon szépen kidolgozott modell, szép a krómozás és tetszenek a sötét felnik szürke peremmel. Természetesen itt is módosítva lett. A kerékjárati ívek szélesítést kaptak.
A 02-esek közül a frissített kivitel tetszik a legjobban. A Turbo is már a nagylámpás kivitelben készült. Az Autoart nagyon szépen megcsinálta igaz hiányolom róla a Turbo feliratot, viszont sokkal arányosabb mint a kyosho féle és a részletek is aprólékosabbak. Az autó farán ment végbe talán a legkevesebb átalakitás. A kis spoilert leszámítva lényegében teljesen megegyezik mondjuk egy Tii-vel.
A beltér nagyon tetszik, sportkormány, sportülések, töltőnyomás mérős műszeregység középen, mondjuk ez sajnos megtalálható a nem turbós Autoart L2002Tii kivitelen is. A csomagtér sem rossz bár hiányolom a kárpitozást és itt a Kyosho valamennyivel jobb, ha jól emlékszem annak felnyitható volt a kárpit.
Végezetül pedig a motortér. A Kyosho-hoz képest szerintem jóval szebb és a kitámasztók is megvannak.
Összegzés:
A legszebb 2002 Turbo. Sokkal szebb mint a Kyosho társa. Kidolgozásában számos ponton veri és a fényezése is jobb minőségű.
Pozitívum:
+Gyönyöű kidolgozás
+Régi képes doboz, viszont egyedi fekete
+Nagyon jó minőségű a fényezése
+Ahol kárpitozott, ott minőségi
+2 féle színvariáció
+A legszebb 2002 Turbo modell
Negatívum:
-Horribilis ár
-Nehezen beszerezhető
-Csomagtér nem kárpitozott
Mit vehetek az árán?
Reálisan olyan 60-90ezer forint között kelnek el, állapot és doboz függvényében. Ezen az áron kapunk azért CMC-t ami a kidolgozás csúcsa, tudunk venni újgenerációs kompozit Autoart-ot, de számos középkategóriás modell kijön az árából. Akik annó lecsúsztak a típusról annak vígaszképpen még tudom ajánlani a Minichamps turbo-ját majd. Igaz nem nyitható, de ha jól saccolom nem lesz több 100-120€-nál.
Ajánlom?
Természetesen igen! Aki szeretné beszerezni és megteheti az jól jár vele. A Kyosho sem sokkal olcsóbb.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése