A fomatervet 1991-ben álmodták meg a Fiat-nál és 1993-ban már piacra is dobták, lássuk akkoriba milyen autók is voltak hasonló árkategóriában. Akkor már javába futott az Opelnél a szintén futurisztikus, de németesen konzervatív áramvonalas Calibra. A BMW az E36 kódnevű kupéja is már a piacon volt. Volkswagenéknél pedig a Corrado futott és még sorolhatnám. A 90-es évek eleje az autógyártás szempontjából formailag egy új szelet hozott. A szögletes formákat elkezdtek átalakulni kicsit göbölydeddé. A Fiat Coupé ezért szerintem egy különleges autó mert a gömbölyded kerek formák tökéletesen harmonizálnak a szögletes elemekkel, még ha úgy is tűnik, hogy semmi rendszer sincs benne. Az autó hasonlóan polgárpukkasztóra sikeredett mint a 2000-es évek elején az E65 majd később az E60-as BMW. Az Olaszok egyik erőssége kétségtelenül a temperamentumos formavilág és noha az autó oldalán rajta van a Pininfarina logó, de munkásság csak a beltérre terjedt ki. De ki is alkothatta meg egy ilyen meghökkentő, szerintem érdekes mint szép autó formavilágát? Ő nem más mint Chris Bangle. Az a Bangle aki elkövette a E65-öst majd a szintén megjelenésekor megosztó E60-ast. Egy Olasz autó amerikai formatervező kezéből ez a Fiat Coupé. A motorpaletta egész sokszínű volt, de az igazán említésreméltóak kétségtelenül a turbósak. Két fajta léteszett az egyik a 4hengeres 16szelepes ami ismert például a másodikgenerációs Lancia Delta HF integraléból illetve Dedra HF integráléból, továbbá volt a lancia Themába fiat Cromába. A másik az 5hengeres 20szelepes turbó 220lóerővel ami egy igazi remekmű a hangja miatt is. Az autó 6,5 másodperc alatt érte el állógelyzetből a 100-as tempót, mindezt elsőkerékhajtással. Ez a motor nem csak a Coupéba volt elérhető, a Lancia Kappa illetve Kappa Coupé is megkapta eme remek motort.
Most pedig térjünk a modellre. Gyártója az OttO, de a Laudo Racing kínálatába is megtalálható volt. Ilyenkor jön a kérdés, hogy mi volt előbb a tyúk vagy a tojás. Sajnos erre választ nem tudok adni.
Most pedig térjünk a modellre. Gyártója az OttO, de a Laudo Racing kínálatába is megtalálható volt. Ilyenkor jön a kérdés, hogy mi volt előbb a tyúk vagy a tojás. Sajnos erre választ nem tudok adni.
Szemből elég bágyadtbéka. Szögletes és gömbölyű formák játéka itt is fellelhető. Gömbölyded lámpabúra ami nem is szögletes, de nem is egyértelműen gömbölyü. Ottvan például a ködlámpa. Egy kör alap ami egy négyszetalakban foglal helyet. Ugyanez az index gőmbölyűen kezdődik majd ferdén lecsapja a ködlámpa előtt és a lökhárító szellőzői is megérnek egy misét. Érdekesre sikerült a formavilág az egyszer biztos.
Oldalról már kicsivel másabb a helyzet. Maga a sziluett annyira nem is rossz, inkább izgalmas. Ha megnézzük a kerékjáratot gőmbölyűen kezdődik majd az autó elejétől egy vonal ferdén megtöri, ami látaszólag az ajtóba el is tűnik valamivel az A oszlop után, de végül folytatódik a B oszlop előtt ami egészen az autó fenekéig ér magasan. Így egy kicsit "ék formát kapunk. Ha ez nem lenne elég vele majdnem párhuzamosan egy vonal szintén áthalad a hátsó kerékjárati íven ami újból megtöri az ív amúgy szokványos gömbölyded formáját.
Hátul se fest másképp a helyzet. Szögletes csomagtérfedél majd mellette az eltolt köralakú hátsó lámpák. A tolatólámpa nem olyan mint a Ferrariknál, hogy körbe egy kör.... Neeem is kétfelé lett osztva.
Szögletes élek mellett feltűnik a köralakú benzin-betöltőnyílás sapkája ami viszont krómozott. Továbbá ott a felni. Szögletesnek akar tűnni de mégsem.
Talán a beltér az egyetlen amire azt lehet mondani kifinomult olaszos. Nem hiába mert a Pininfarina munkásságát dicséri.
Összegzés:
Nekem ez az autó olyan mint DR. Pepper. Arról se lehet eldönteni, hogy ez most kóla vagy Charry Coke. Itt szintén ez a helyzet. Nem lehet egyértelműen elmondani róla, hogy szögletes, de azt sem, hogy gömbölyű. A modellt kimondottan szépen megcsinálta az OttO. Ha a szépségéért nem is, ajánlanám, de aki szeret elkalandozni a formákba annak remek modell!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése